Land of Lava

Sykkelferie med vennerFem dagers eventyr med terrengsykkel gjennom storslått landskap på Nord-Øst Island

Turen går gjennom noen av Islands mest spennende og best gjemte områder, det fargerike vulkanområdet Gjástykki med varierte lavaformasjoner og nasjonalparken Jökulsárgljúfur. Med syklene kommer vi gjennom de mins traffikerte områdene men nyter også den mest fantastiske utsikten så her er det bare å nyte den uberørte naturen mens du sykler gjennom den åpne landkspet.

Vi sykler fra Mývatn opp til Krafla og fortsetter nordover i et område hvor de tektoniske platene møtes, forbi kratre og sprekker og over lavaområder fra utbruddene ved Krafla på 1980-­‐tallet. Vi besøker attraksjonene i nasjonalparken Jökulsárgljúfur, den hesteskoformede dalen Ásbyrgi og de vakre steinformasjonene i Hljóðaklettar. Videre til høytemperaturområdet Þeistareykir hvor vi overnatter i en fjellhytte. Sykkelterrenget er variert med asfalt, gress, leire, lava og sand så dette blir en spennende reise som krever normalt god fysikk.

Dag 1 Námafjall - Krafla - Gjástykki
Oppmøte kl. 10:00 hvor du får passende sykkel oghjelm. Vi starter turen med å sykle gjennom fjellovergangen Námafjall og gjør et kort stop vedhøytemparaturområdet Hverarönd hvor det bobler i små leirkratre. Videre opp dalen Hlíðardalur til den geotermiske kraftstasjonen Krafla hvor vi lærer litt mer om vulkansk aktivitet i området. Herfra blir det oppoverbakke mot krateret Víti og Videre til Hreindýrahóll. Herfra sykler vi forbi enestående lavaformasjoner og kratere når vi passerer Gjástykki og videre til fjorden Öxarfjörður, hvor vi finner gjestgivereiet vi skal bo på de neste to nettene. Her er det jacuzzi slik at vi kan bruke kvelden til å slappe av og myke opp musklene. Dagsetappe: 55 km på sykkel

Dag 2 Nasjonalparken Jökulsárgljúfur
Etter frokost tar vi veien mot den hestesko formede dalen Ásbyrgi hvor vi utforsker denne spennende formasjonen. Ásbyrgi er en del av nasjonalparken i Jökulsárgljúfur og herfra går vi til fots til en annen attraksjon i nasjonalparken, Hljóðaklettar, eller ekko klippene. Hljóðaklettar består av flere store basaltformasjoner formet av gamle vulkaner og flom i elven Jökulsá. Syklene transporteres med bil og etter lunsj sykler vi tilbake fra Vesturdalur til gjestgiveriet. Dagsetappe: 35 km på sykkel og 13 km til fots

Dag 3 Þeistareykir fjellområde
Vi setter kursen vestover og etter noen kilometer på asfalten tar vi av inn på fjellsti som går sørover mot Bláskógaheiði. Stien går gjennom busker og steiner til klippen Beinaklettur hvor vi kommer til munnen av dal som går langs fjellet Ketilfjall. Vi fortsetter til høytemperaturområdet Þeistareykir hvor vi finner en enkel fjellhytte for overnatting. Denne kvelden nyter vi et ekte fjellmåltid langt fra sivilisasjonen. Totalt ca 380 m gradvis stigning.  Dagsetappe: 45 km på sykkel

Dag 4 Lavalandskap
Vi starter dagen med en gåtur opp til Bóndhóll og herfra fortsetter stien mellom fjell til det lille krateret Víti, 75 meter rett ned i bakken. Etter kort pause fortsetter vi gjennom området hvor de kontonentplatene mellom Amerika og Europa møtes og langs en dal som ble fult opp med svart lava i et utbrudd i 1984. Etter lunsj krysser vi lavaen på en spennende sykkelsti og på ettermiddagen kan vi nyte utsikten mot Mývatn området når vi nærmer oss sivilisasjonen igjen. Overnatting i soveposelosji ved Mývatn. Dagsetappe: 45 km på sykkel

Dag 5 Mývatn området
Denne dagen sykler vi langs innsjøen Mývatn som er kjent for vakker og variert natur. Vi besøker bl.a. den lille halvøya Höfði som er kjent for fuglelig og vakre lavaformasjoner og Dimmuborgir hvor vi går til fots blant varierte lavaformasjoner. Etter lunsj sykler vi til Europas største krater Hverfell. Vi går opp på krateret og nyter utsikten over området før vi returnerer til Reykjahlíð. Individuelt program. Dagsetappe: 48 km på sykkel og 7 km til fots